پمپ سانتریفیوژآتش نشانی -یزد

پمپ آتش نشانی یکی از مهم ترین بخش های سیستم ایمنی ساختمان هاست که آب مورد نیاز عملیات اطفا حریق را فراهم می کند. این پمپ ها برای تامین فشار لازم در سیستم آتش نشانی مورد استفاده قرار گرفته و هدف استفاده از آنها فراهم نمودن نیروی محرکه و تامین آب مورد نیاز سیستم در تمامی شرایط و بخصوص شرایط بحران می باشد. در کل پمپ‌های آتش نشانی به سه دسته تقسیم می‌شوند.

  1. پمپ‌های جابه جایی مثبت
  2. پمپ‌های سانتریفیوژ
  3. پمپ‌های اجکتوری یا جت پمپ‌ها

پمپ‌های جا به جایی مثبت با افزایش نیروی محرکه سرعت سیال بیشتر می‌شود. مثل پمپ‌های تناوبی و دورانی به‌طور خلاصه پمپ‌های تناوبی در قسمت اصلی پمپ یک پیستون به صورت رفت و برگشتی عمل می‌کند و پمپ‌های دورانی عموماً دو چرخ دنده هستند که با هم درگیر بوده و درون پوسته پمپ می‌چرخد. به‌طور کلی پمپ‌های جا به جایی مثبت برای هواگیری یا پمپاژ فوم مورد استفاده قرار می‌گیرند. پمپ‌های سانترفیوژ: تک مرحله (تک پروانه) - دو مرحله ای (دو پروانه). ورودی اب در وسط پمپ است و عامل اصلی به حرکت درآمدن سیال نیروی گریز از مرکز است. از نظر پروانه به ۳ دسته پروانه بسته و نیمه بسته و باز نیز تقسیم می‌شوند.

پمپ آتش‌نشانی به پمپ‌های گریز از مرکزی گفته می‌شود که دارای دِبی بالا در فشار حدود ۸ الی ۱۲ بار است و برای خاموش کردن آتش به‌کار می‌رود. بعضی از آن‌ها از نوع توربینی با محور عمودی هستند در حالیکه بقیه، پمپ‌های گریز از مرکز هستند، «استاندارد NFPA20 با نام پمپ‌های ایستگاهی برای محافظت در برابر آتش» (ویرایش ۱۹۹۹) در حکم مرجعی موثق، آخرین الزامات و سایر اطلاعات را دربارهٔ پمپ‌های آتشنشانی ارائه می‌دهد. ضمائم A و B – که جزو استاندارد NFPA20 نیستند – رئوس ارزشمندی دربارهٔ طراحی، نصب، آزمایش و نگهداری و عیب‌یابی پمپ‌های آتش‌نشانی بیان می‌کنند موتور محرک این گونه پمپ‌ها می‌تواند الکتریکی یا بنزینی و دیزلی باشد. از آنجایی که پمپ‌های اتشنشانی باید همیشه آماده بکار باشند، ازتابلو برقی وپرشر سویچ واکومولاتوریا منبع تحت فشار برای روشن نمودن پمپ با موتور الکتریکی در لحظه موردنیاز استفاده می‌گردد. در بعضی سیستم‌ها به دلیل نشتی اب از اتصالات ویا شیرها و سوپاپ ویا اشکالات دیگر پس از پایین آمدن فشار اکومولاتور پمپ شروع بکار نموده تا فشار مورد نیاز جهت خاموش کردن پمپ تأمین گردد. از آنجایی که الکترو پمپ‌های آتش نشانی برای استارت کردن انرژی زیادی مصرف می‌کنند و همین‌طور در استارتهای زیاد استهلاک فراوانی خواهند داشت از الکترو پمپ کوچکتری که دارای فشار پمپ اصلی باشد ولی دبی کمتری داشته باشد و با تنظیم پرشر سویچ دوم و در موقع نشط کردن وکم فشار شدن ابتدا پمپ کوچک در مدار قرار گرفته و در صورت نیاز به دبی بیشتر پمپ اصلی کار خودش را شروع می‌کند. به اینگونه پمپ‌های کمکی جوکی پمپ گفته می‌شود.

بوستر پمپ آتشنشانی

یکی از انواع بوستر پمپ‌هایی که در ساختمان‌ها و صنایع مورد استفاده دارد، بوستر پمپ آتش نشانی است که در انواع تک پمپه و چند پمپه با الکترو پمپ پیشرو و یا بدون الکترو پمپ پیشرو ساخته می‌شوند.

در شرکت دانا صنعت  تعمیرات  برای انواع پمپ و PTO آتش نشانی داخلی و خارجی و یا ظرفیت های مختلف توسط تکنسین های آموزش دیده و با تجربه کاری با سابقه کاری در این زمینه و همچنین همراه با امکانات و ابزار آلات مخصوص جهت باز کردن و تعمیر و تعویض قطعات و مونتاژ کردن پمپ PTO و کلیه تجهیزات اطفاء حریق و لوازم نجات انجام می گردد.